Nej, som regel inte. Anledningen till att artister ofta sjunger till musik är inte primärt för att de har något intressant att säga. Vilket folk ofta tror. Poängen med sång är att man genom sången för utrymme att spela ett av de viktigaste instrumenten: rösten. För det behövs inte ens alltid ord. Det kan förvisso finnas musikaliska poänger att bokstäver och ord sätts samman till strofer, verser och till och med berättelser. Ord, rim, allitterationer, anaforer och annat har sina musikaliska funktioner på ett liknande sätt som när vi pratar om hooks, riff, mantran och klanger. Språket är inte bara ord, språket är melodi, klang och sound. Så visst: det går att göra texter som bidrar positivt till musiken, men det är synd och troligtvis skadligt att det finns en idé att texten till sitt semantiska innehåll är viktig. Jag tänker att det kan skapa en onödig kil i produktionen av musik när musiker måste fundera på annat än musik när de ska producera musik. De ska ju bara ha fram rösten på något vis. Ett sätt att få fram rösten bara med hjälp av hitta-på-ord är scatsång. Scatsång är något som exempelvis Louis Armstrong och Ella Fitzgerald var fenor på. Ellas Smooth sailing är ett bevis på att textens betydelse saknar betydelse för hur låten låter. Låten skulle ju knappast blir bättre om hon sjung riktiga ord istället för låtsasorden. Det finns fler goda exempel på scatsång, t.ex. inom barnmusik (Jojje Wadenius) hip hop (många) och acid jazz (Jamiroquai). Vi har det också i fantastiska The boy with the thorn in his side (The Smiths) och Wish you were here (Pink Floyd). Nu finns det folk som skulle invända och säga att vissa av nämnda grupper visst hade viktiga saker att berätta med sina texter. Naturligtvis är det så, men gör detta viktiga musiken bättre? Nej, musiken inklusive rösten är viktigare än orden och det gäller även för nobelprisvinnaren Bob Dylan och en poet som Leonard Cohen. Därtill finns många goda exempel på körer som körar utan texter. Min lista på bästa kör innehåller flera exempel. Generellt är jag också positiv till allt sådan här som tralla la la, do do do och till och med yeah yeah yeah. Sådant där uttrycker ofta precis det mest väsentliga en musiker har att säga. Nu finns det de som säger att ”texten är lika viktig som musiken” eller ännu värre: ”för mig är texten det viktigaste”. Det där är en dum kliché. Och se upp: Uttrycket kan vara ett sätt att försöka lura folk att man sitter på ett stort kulturellt kapital. Men visst, även för mig kan texten påverka på marginalen. Jag har redan varit inne på textens fonetiska möjligheter. Tyvärr är det nog vanligare att texten påverkar musiken i negativ riktning, och det gäller i situationer när man börjar fundera på vad i all sina dagar musikerna sjunger om. Särskilt om rasistiska, grovt sexistiska eller bara särskilt banala texter framträder i melodierna blir det svårt att fortsätta lyssna förutsättningslöst och för min del innebär detta ofta att jag avslutar lyssnandet. Texter kan på så vis effektivt förfula. Och jag måste erkänna: snygga strofer kan förfina. Tumregeln är alltså att textens betydelse inte har någon betydelse för hur låten låter. Nu är det dags att lyssna på Ella:
1 Comment
|
Archives
June 2018
MagnusHär bloggar jag om musikens flöden och ögonblick. CategoriesHar textens betydelse någon betydelse för hur låten låter?
Vad är rock? Minimalism Hur lång bör en låt vara? Återkoppling Välljud Oljud Vad är en bra cover? Tyngd Att försvinna in i ett mantra Mellotronen Tralala Tidernas riff Flöjten talar till vinden Övergångar mellan låtar Det perfekta outrot Det perfekta introt Crescendo och tempoväxling Handklapp Lycka - Cinema show Efter infernot i Cop shoot cop Pausen i Orpheus Bruset i After the Flood Musikens flöden och ögonblick |